نویسنده: کسری کریمی طار



 

Mind jack
امتیازات:

ایده جالب وارد شدن به ذهن افراد دیگر و وسایل مکانیکی نسبتاً جذاب است.

معایب:

داستان بی سر وته و شخصیت پردازی افتضاح. گیم پلی پر از اشکال، گرافیک سطح پایین و صدا گذاری ضعیف، آهنگ هایی بی روح، تکراری و خسته کننده، نداشتن هیچ گونه وقفه ای در بازی، هوش مصنوعی بسیاربد.
10 گرافیک
6 موزیک و صدا
9 گیم پلی
بد ارزش 7
بگذارید در همین ابتدا سؤالی از شما بپرسم؟ آیا شما برای تعمیرات یخچال خود به یک لوله کش زنگ می زنید؟ مطمئناً جواب شما خیر خواهد بود. متأسفانه کمپانی Square Enix دقیقاً دست به همین کار زده است و از استودیو feelplus خواست که یک شوتر سوم شخص با امکانات آنلاین جالب را تهیه کند. حال مشکل اینجاست که اوج کارهای این استودیو همکاری و ساخت اثراتی همچون Lost
Blue Dragon Plus, Odyssey، Infinite undiscovery بوده است. که همگی آن ها JRPG هستند. زمانی که شما از یک سازنده اختصاصی JRPG انتظار ساخت یک شوتر سوم شخص را هم دارید افتضاحی، ببخشید شاهکاری بهتر از Mind Jack به وجود نمی آید. شاهکار از این لحاظ که feeLplus توانست به بهترین شکل ممکن یک ایده جذاب را خراب کند، کاری که مطمئناً از دست کمتر استودیویی بر می آید! داستان بازی در سال 2031 می گذرد زمانی که علم و فن آوری بیش از هر زمانی شکوفا و پیشرفته شده است. با توجه به فن آوری قوی قدرت راه یابی به مغز هر انسانی به وجود آمده و سازمان های خراب کار قصد دارند بدین وسیله دنیا را به تسخیر خود در آورند. ایده داستانی بازی بسیار جالب است و تا حدودی زیادی یاد آور اثرات معروف علمی و تخیلی همچون گزارش اقلیت اسپیلبرگ است هر چند داستان بازی در مرحله عمل یک فاجعه است. در ابتدا هیچ توضیحی به بازیباز داده نمی شود که چگونه ایده دزدیدن ذهن ها عملی شده است و این که چگونه این سازمان ها به وجود آمده اند. دوم این که شخصیت های اصلی بازی یعنی جیم (jim) و ربکا (Rrbecca) فاقد هیچ گونه شخصیت پردازی هستند و این موضوع همراه شده با یکی از بدترین صدا گذاری های چند سال اخیر به همراه دیالوگ های فوق العاده سطحی و در انتها Cutscene های کاملاً بی هدف.

باز هم تقلیدی اشتباه

ایدهMindjack نه تنها در زمینه داستانی بلکه در زمینه گیم پلی هم بسیار جالب بوده است. ایده مخلوط کردن یک اثر بر اساس کاور با نفوذ کردن به ذهن شخصیت های دیگر کاری بس جالب است زیرا بعد از مدت ها این بازی قصد داشت که ایده های بازی هایی همچون Gears of War یا Uncharted را با بازی های جالبی چون Psi- Ops و Second Sight ترکیب کند. سیستم گیم پلی شبیه به GOW است. اما بازی مشکلات بسیاری دارد. تعویض سنگر تقریباً در بازی وجود ندارد. در نتیجه بازیبازها مجبور هستند که از سنگر خود بیرون آمده و به نزدیک ترین محل امن پناه ببرند. شلیک بی هدف و کور ( Blind Fire) بازی خالی از مشکل نیست و در بیشتر اوقات تیر دشمنان به شما اثابت می کند. البته گویا سازندگان یادشان رفته که ایده قرار دادن تیر اندازی کور برای صدمه ندیدن بازیبازها است و نه تنها قرار دادن یک ایده جنبی و بی اثر درون بازی. نحوه تیر اندازی آنچنان بد نیست اما عموماً فاقد هیچ گونه هیجانی است. هیچ گونه معمای جالبی در بازی وجود ندارد و طراحی ضعیف مراحل باعث شده که پیشروی هر چه بیشتر میل بازیباز را هم برای ادامه بازی کاهش دهد. سازندگان در پیاده سازی ایده های GOW بسیار بد عمل کرده اند اما
ایده های ذهنی بازی آنچنان هم بد کار نشده اند. بازیباز می تواند در هر زمانی که خواست از بدن خودش خارج و وارد بدن اعضای دیگر و یا شهروندان معمولی شود. شما همچنین می توانید وارد بمب های خودکار و وسایل نقلیه کوچک شوید و این گونه دشمنان را از بین ببرید. شاید تنها ایده بازی که واقعاً در گیم پلی جواب داده است همین ایده دزدیدن ذهن (یا به اصطلاحی همانMindjack ) است اما متأسفانه مشکلات آنقدر زیاد است که حتی Mindjack را به یک اثر معمولی نزدیک هم نمی کند. مثلاً زمانی که دشمنان بر روی زمین افتاده اند شما می توانید با زدن یک تمام کننده (Finisher) آن ها را از بین ببرید اما این تمام کننده به قدری بد و مصنوعی ساخته شده اند که بازیباز ترجیح می دهد از همان راه دور و به وسیله تیر اندازی کار آن ها را به اتمام برساند.

آنلاین دعوای هر دردی!

ایده Co- Op در واقع محبوب ترین ایده چند نفره این نسل است و قرار دادن چنین المانی خود به خود باعث پر فروش تر شدن هر بازی خواهد شد. Mindjack هم اجازه همراهی 6 نفر را به صورت همزمان خواهد داد که بازیبازها می توانند در نقش دوستان و یا دشمنان ظاهر شوند. Square Enix از همان ابتدا بر روی قابلیت آنلاین بازی مانور زیادی داده بود که خوشبختانه حداقل در بخش آنلاین بازی نسبتاً خوب ظاهر شده است. اول این که هوش مصنوعی بازی به معنای واقعی کلمه ضعیف و غیر قابل تحمل است. حرکات دشمنان کاملاً به صورت قابل پیش بینی است و آن ها هیچ گونه حرکت اضافه ای انجام نخواهند داد. از سوی دیگر هوش مصنوعی یاران خودی هم به همان اندازه بد کار شده است. یکی دیگر از قابلیت های عجیب و غریب بازی متوقف نشدن آن در هر صورتی است!! بازی دارای هیچ گونه دکمه Pause نیست و با زدن دکمه Start تنها منوی روبروی شما ظاهر خواهد شد در حالی که مبارزه در میدان جنگ همچنان ادامه دارد. مطمئناً توجه سازندگان بیشتر معطوف به بخش آنلاین بوده است اما زمانی که بازی مورد نظر دارای بخش داستانی و 15 مرحله است بهتر است سازندگان حداقل یک هوش مصنوعی معمولی را تهیه کنند.

ضعیف در هر زمینه ای

بعد از توضیحات در مورد تمامی بخش های بازی به بخش گرافیک و صدا گذاری می رسیم که دست کمی از دیگر بخش های بازی ندارد. گرافیک بازی بسیار ساده و محیط آن خالی از هر گونه شی است. طراحی صورت هم واقعاً زشت و ابتدایی کار شده است. البته بازیبازها با یک گرافیک زشت روبرو نخواهد شد بلکه گرافیک بازی بیش از اندازه ساده و تا حدودی تاریخ گذشته است. فیلتر آبی رنگی که هم در بازی وجود دارد باعث بی روح شدن آن شده است. در مورد صدا گذاری باید بگویم که این بخش ضعیف ترین بخش بازی است. صداگذاری بازی واقعاً سطح پایین کار شده است. آهنگ های بازی کاملاً بی روح و خسته کننده هستند Mindjack پر از مشکل است آنقدر مشکل دارد که به عنوان یک بازی ضعیف شناخته شود. اگر صنعت بازیسازی ژاپن هم سیاست هایش را همانند بازیسازان اروپایی و آمریکایی تغییر می داد آنگاه شاید استودیو Feelplus دیگر وجود نداشت نه این که بعد از عرضه بازی های فوق العاده ضعیفی همچون Ju- On: The Grudge, Ninety- Nine Nights II و همین Mindjack باز هم فعالیت کند.
منبع: بازی یارانه شماره نشریه: 41